Persoonlijk

Een ongeplande zwangerschap, die eindigde in een miskraam.

wpid-photogrid_1444998249673.jpg

Gisteren was het Baby loss awareness day. Ik zag het pas vrij laat, dus vandaar vandaag pas en blogje.

Sinds ik in juni 2011 thuis kwam te zitten met een vermoedelijke nekhernia, gebruik ik best veel pijnmedicatie (Zaldiar = combi tramadol/paracetamol). In januari 2013 diagnose Fibromyalgie erbij. In september 2013 kreeg ik andere medicatie (Cymbalta) erbij, om te kijken of dat beter aan zou slaan en om mogelijk de zaldiar te kunnen laten liggen.

Diezelfde maand ben ik ook gestopt met de pil. Niet met de intentie om zwanger te worden.
Door de jaren heen diverse anticonceptie gehad en dat gaat dan een tijdje goed, maar vaak krijg ik veel klachten.(gewrichten/stemming) Ook een tijdje geen anticonceptie gebruikt, toen ging het goed, dus dachten heel naief, zal nu ook wel goed gaan. We letten wel op, maar cyclus na stoppen pil, wijkt ook wel eens af.
Begin oktober had ik wel een bloeding gehad, ging er dus ook vanuit dat het gewoon een heel lichte menstruatie/spotting was.
Paar weken later begon mijn broek wel strak te zitten, werd ik misselijk enz. Dacht in eerste instantie nog, kan van de nieuwe medicatie of door stoppen met de pil zijn.
Toch maar een test gedaan voor de zekerheid. Ik was zwanger!
Ik schrok, ml schrok ook toen ik het vertelde., maar hij was ook gelijk heel erg blij. ’s Avonds zijn we gelijk naar zijn ouders gegaan, want hij wilde het gelijk vertellen.

Volgende dag ben ik bij de huisarts langsgegaan, omdat ik natuurlijk zware medicatie gebruikte. Hier moest ik acuut mee stoppen. Logisch natuurlijk, maar wat dan als ik veel pijn had? Mocht alleen paracetamol gebruiken van hem en hij zei dat vaak de fibro klachten afnemen tijdens een zwangerschap. Dit hoopte ik dan ook.
Ook rookte ik best veel (20/30 p/d). Hier ben ik niet gelijk mee gestopt, maar wel ver (nog max 5 p/d, daarna afgebouwd)

Op 20-11-2013 kreeg ik een lichte bloeding, verder geen klachten. Toch even de verloskundige gebeld. Ze zei dat het niks hoefde te betekenen, zolang ik niet hevig ging vloeien en/of buikkrampen zou krijgen. Dan moest ik maar terugbellen.
De volgende dag hadden we de 1ste echo gepland staan (7 weken). Ik had nog steeds een lichte bloeding en was bang dat het niet goed was.
Mijn gevoel werd bevestigd. Ze konden geen vruchtzakje vinden. Wel zat er veel slijm in de baarmoeder, dus het kon zijn dat ik minder ver was als ik dacht en het daarom nog niet te zien was. We moesten maar afwachten en 2 weken later terug komen.

Op 5-12-2013 had ik weer een echo. Dit keer was duidelijk een lege/schone baarmoeder te zien.
Ondanks dat ik het eigenlijk al 2 weken wist, hoopte ik toch wel op goed nieuws. Toen we wegliepen barstte ik in tranen uit. Die avond kreeg ik hevige buikpijn/krampen. Eigenlijk heel raar, want het was al leeg.
Die dag heb ik ook weer heel veel gerookt, om een dag later volledig te stoppen met behulp van dampen (elektrisch)

Later die week heb ik de verloskundige nog telefonisch gesproken om het dossier te sluiten.
Toch vind ik het wel raar dat ik buiten de bloeding, eigenlijk geen klachten heb gehad van de miskraam. Geen buikpijn, niks gezien enz.

Hierna hebben we besloten om geen medicatie en pil meer te gebruiken en te bekijken hoe het gaat.
Met het dampen heb ik het nicotine gehalte af kunnen bouwen naar 0, om in april 2014 volledig te stoppen.

In maart 2014 was ik weer zwanger en is in december Elaiza geboren!

Inmiddels geef ik nu alweer ruim 9 maanden borstvoeding en mag ik nog steeds geen medicatie gebruiken. Ik wil het zonder medicatie zolang mogelijk vol proberen te houden, maar er zijn momenten dat het me heel erg veel moeite kost.

Over de ziekteperiode / diagnose komt later nog een keer een uitgebreide post.

3 thoughts on “Een ongeplande zwangerschap, die eindigde in een miskraam.”

Geef een reactie

