tags

Post/after Pregnancy Tag

Ik kwam 2 Tags tegen, de Post pregnancy tag & After pregnancy tag.
Dus ik heb ze samengevoegd.

  • Hoe oud is je kindje nu?

10 Maanden.

  • Hoe voel je je?

Over het algemeen goed. Gelukkig met ml, Elaiza en de beestjes, maar lichamelijk mag het nog veel beter.

  • Nog last van kwaaltjes?

Ja, jammer genoeg wel, al heeft een deel van de klachten te maken met Fibromyalgie.
2 maanden geleden geopereerd aan carpaal tunnel syndroom rechts. Hier had ik sinds 20 weken zwangerschap veel last van aan beide handen en trok na bevalling niet weg. Heb nu nog veel last de operatie.
Ik heb ook nog steeds last van mijn bekken (bekkeninstabiliteit en fibromyalgie) al word het wel een beetje minder langzaamaan.

  • Is je eetlust veranderd?

Ik (vr)eet best veel, maar ik geef ook nog borstvoeding. Tenminste ik vind dat ik dat wel als excuus mag gebruiken. Vooral ’s avonds tussen 23.00 en 24.00 heb ik echt honger. Meestal smeer ik dan nog 2 boterhammen, maak een tosti of eet een zak chips leeg.
Ondanks het vele eten, val ik nog wel gewoon af.

  • Welk ‘verboden’ eten at je het eerst na de zwangerschap?

biefstuk, filet american
Vooral de filet heb ik de eerste maand veel gegeten tot ik het echt beu was. Sindsdien amper nog gekocht.

  • Welke zwangerschapscraving of overgegaan in een gewone craving?

Ik heb niet echt een zwangerschaps craving gehad, ik at wel veel. De laatste 2 maanden dronk ik wel heel veel melk, omdat dat het enige was wat hielp tegen het maagzuur.

  • Zwangerschapskilo’s.

Ik woog voor de zwangerschap ongeveer 58/60kg, aan het einde woog ik… Niet schrikken!…… 96kg
Ik hield ook wel heel veel vocht vast en gestopt met roken.
Inmiddels is er weer een hoop af, maar zit nog op de 72 kg. Ik wil er nog een kg of 7 af hebben, 65kg vind ik wel een mooi gewicht (ben 168)

  • Na hoeveel tijd miste je je buik?

De eerste weken vond ik het wel raar om ineens een lege buik te hebben, maar heb de buik niet echt gemist. Die buik zat me ook al vanaf 6 maanden behoorlijk in de weg.

  • Wat mis je het meeste aan je zwangerschap?

De schopjes voelen, alhoewel ik ze af en toe ook vervloekte. Kreeg met regelmaat (vooral tijdens het eten) een schop in mijn maag. Of als ik bijna lag te slapen een kopstoot tegen mijn blaas.

  • Hoe kijk je terug op je zwangerschap?

Wel heel goed.
Ik wist dat het door de fm en geen medicatie gebruiken heel zwaar kon worden. Ik had me voorbereid op meer klachten, dus het viel me uiteindelijk mee. Al kon ik de laatste 2 maanden bijna niet meer lopen of staan.

  • Liever nog zo’n zwangerschap of liever nog zo’n bevalling?

Liever nog zo’n zwangerschap. Bevalling heeft vanaf begin weeën (vlak na 2e keer strippen) , 25 uur geduurd met knip en vacuüm.

  • Zijn er dingen die je anders had gewild?

Ik had heel graag thuis willen bevallen. Maar door de bekkenpijn en de rugweeën toch besloten naar het ziekenhuis te gaan. Daar kreeg ik een ruggenprik en later die dag weeën opwekkers.
Die nacht moesten we blijven, omdat ze haar gehaald hebben met de vacuümpomp. Begeleiding van de borstvoeding had veel beter gemoeten, al is dat uiteindelijk door de kraamhulp wel goedgekomen.

    • Zou je nog een keer zwanger willen zijn?

Ja,zou het wel willen, maar of en wanneer weet ik niet. Kans is groter dat er geen 2e bij komt. Dit mede vanwege mijn leeftijd en de financiën (wat nog wel even kan duren voor er verbetering is)

      • Hoe is het met jullie kindje?

Heel goed! Het is een gezonde meid, met een eigen willetje. Ze schuift heel de kamer door, loopt langs de tafel en bank, is helemaal gek van de hond en katten.

      • Hoe zijn de nachten?

Vanaf dat ze een week of 6 is slaapt ze redelijk door. Sinds die tijd ligt ze ook op der eigen kamer. Ik geef alleen voor wij naar bed gaan nog een droomvoeding, dan word ze soms wel even wakker.
Ze gaat tussen 20:00/21:00 naar bed, tussen 24:00/01:00 een droomvoeding en dan tussen 7:30/9:00 word ze wakker.
Alleen als ze last heeft van der doorkomende tandjes kan ze niet goed slapen. Soms leg ik haar dan bij ons in bed en dan slaapt ze wel redelijk.

      • Genietmomentje?

Eigenlijk geniet ik heel de dag door van haar, maar ik vind het wel altijd extra genieten om haar ’s morgens bij ons op bed te leggen en lekker te knuffelen en haar papa wakker te laten maken.

      • De grootste verandering?

Niet meer zomaar weggaan. Al moesten we dan altijd al wel rekening houden met de hond.
Niet meer uitslapen! Doordat ik nog borstvoeding geef, ben ik ook altijd de klos als ze wakker is.

      • Aan het werk?

Nee, ik zit al sinds begin van de zwangerschap in de ziektewet. Dit door de fibro, bekkeninstabiliteit, cts. Ik hoop ooit wel weer te kunnen werken, maar ik merk nu echt dat een zwangerschap (in combinatie met fm) een aanslag is op je lijf.

      • Welke aankoop in je zwangerschap blijkt nu achteraf een miskoop?

Niet echt een miskoop gedaan.
Wel heb ik een keer een ringsling gekocht, dacht dat is makkelijk. Maar het was te zwaar voor mij en Elaiza vond het niet prettig. Die heb ik verkocht en een Mucibi draagzak gekocht. Die gebruik ik wel heel vaak.

      • Jouw tip voor aanstaande moeders?

Ik werd soms gek van de goed bedoelde adviezen/tips en dan ben ik zo’n eigenwijs om het tegenovergestelde te doen.

Dus kort maar krachtig: Volg je gevoel en geniet!

Geef een reactie

