Persoonlijk

Flair rubriek ‘Waar doet ze het van?’

Afgelopen week ontving ik een mailtje van een journaliste van de Flair. Met de vraag of ik mee wilde doen aan een interview voor het artikel ‘Waar doet ze het van?’

Ik heb er even over nagedacht, maar ik ga het toch niet doen. Voornamelijk omdat ik vind dat ik niet tot de doelgroep behoor, niet omdat niemand het hoeft te weten.

Ik ben altijd vrij open over onze financiële situatie, al krijg ik wel eens het commentaar “dat hoeven hun toch niet te weten”, “dat vertel je toch niet” enz.
Toch ga ik het jullie wel vertellen, al is het maar een deel.
Ik schrijf over mijn leven, dus daar horen ook de minder leuke onderwerpen bij.
Ik hoop alleen van harte dat er maar weinig lezers zijn die in een soortgelijke situatie zitten of hebben gezeten.
Ik ga niet vertellen hoe het precies gekomen is, want dat is een heel erg lang verhaal, maar ziek zijn/ beperkingen hebben heeft er wel heel veel mee te maken.

Sinds ruim een jaar zitten wij in vrijwillig beschermingsbewind.
Wij hebben dit zelf aangevraagd bij de rechtbank om erger te voorkomen. De bewindvoerder regelt al onze financiële zaken en wij krijgen weekgeld.
Hierdoor kwamen er geen deurwaarders aan de deur, hoefde ik geen brieven meer te beantwoorden of proberen regelingen te treffen. Maar ik had rust. Iets wat ik ook echt wel nodig had, want ik was zwanger.

Inmiddels zijn de schulden geïnventariseerd, deels al afbetaald en is er een schuldhulp traject gestart bij de gemeente.
Dit houd in dat de gemeente gaat proberen een overeenstemming te krijgen met de schuldeisers. 3 jaar lang zal er geld gereserveerd worden en dat word aan het einde evenredig uitbetaald aan hun (belastingdienst krijgt altijd het dubbele van de rest).
Ik en de gemeente gaan ervan uit dat ze allemaal akkoord zullen gaan.

De bewindvoering zal door blijven lopen zolang als wij het nodig achten. Ik kan op elk gewenst moment naar de rechtbank om het stop te zetten.
Het is ook wel de bedoeling dat we straks alles weer gewoon zelf gaan doen. Voornamelijkste reden van aanvraag bewindvoering is dat een bewindvoerder meer voor elkaar krijgt bij schuldeisers.

Het is dus ook niet dat ik niet zelfredzaam ben, ik wist meer van de regeltjes af dan de maatschappelijk werker. Ik had altijd een duidelijk overzicht van inkomen/uitgaven en alle schulden op papier staan.

Ik heb ook een periode als vrijwillige budgetcoach gewerkt bij maatschappelijk werk. Hier ben ik mee gestopt, omdat ik het niet vond kunnen dat ik mensen uit ging leggen hoe ze alles moesten doen, terwijl ik ze op vrijdag bij de voedselbank tegenkwam.

Sinds begin dit jaar hebben we geen recht meer op hulp van de voedselbank, want dat is maximaal 3 jaar, ongeacht of je het financieel red.

Doordat nu alles bij de bewindvoerder ligt, weet ik de bedragen niet meer uit mijn hoofd en heb ik er een afschrift bij moeten pakken. Inkomen is het gemiddelde, wat deel komt per week binnen en rest per maand. (UWV ziektewet, aangevuld met WWB)
(toeslagen worden gekort voor terugbetaling andere jaren (+/- €150 p/m))

Inkomen : € 1306,42 (excl vak. toeslag)
toeslagen: € 255 +
———————————————————-
Totaal : € 1561,42

vaste lasten: € 1185,71
weekgeld : € 260 –
———————————————————-
Totaal over : € 115,71

Er blijft dus nog maar een klein bedrag over, waarvan ook nog de periodieke rekeningen betaald moeten worden (inboedelverzekering, eigen risico) en een potje voor onvoorziene uitgaven.
De kinderbijslag krijg ik tot nu toe wel iedere keer, waardoor ik dan alles kan kopen wat ik nodig heb voor Elaiza.( kleding/ speelgoed e.d.)

Hmm , ik wilde eigenlijk nog aan de bewindvoerder vragen of het mogelijk is om over te stappen naar de zorgverzekering van de gemeente. Heb nu alleen basis, maar die van de gemeente is aanvullend met extra vergoedings mogelijkheden vanuit gemeente.
Gezien mijn medische situatie zou dat eigenlijk beter zijn, maar gaat denk ik alsnog te duur worden.

Als je het overzichtje ziet, kun je je inderdaad wel afvragen ‘Waar doet ze het van?’
Ik vraag mezelf ook vaak af, waar moet ik het van doen?

€60 p/w is geen vetpot en al helemaal niet als je je bedenkt dat we daar alles van moeten doen. Dus ook kleding, kapper, huisdieren, ov enz.
Daarom heb ik ook een hoop oude kleding/spullen te koop staan, van de opbrengst koop ik weer andere kleding of spullen die we dan nodig hebben. Ik kijk daarvoor vaak op marktplaats, FB groepen en tweedehands winkels.

Ik probeer iedere week €15-20 apart te zetten, voor luiers en voer voor Benji.
Boodschappen doe ik altijd aan het einde van de dag, dan is het vlees en brood vaak afgeprijsd. Groenten en fruit zou ik eigenlijk ook op de markt willen halen, maar die is op donderdag ochtend en donderdagavond komt er pas geld binnen. Dus dat lukt niet.

Ach, met een beetje opletten en rekenen lukt het toch weer iedere week. Het is maar tijdelijk, aan het einde van het traject houden we weer iets meer over.
In de (nabije) toekomst hoop ik toch ook wel weer een baan te kunnen vinden die vol te houden is met mijn beperking en/of een erkenning vanuit het UWV. Al zal dat laatste niet snel gebeuren.

Verhaal is toch een stuk langer geworden dan ik in eerste instantie in de planning had, maar mochten er nog vragen en/of opmerkingen zijn, laat het me weten.

3 thoughts on “Flair rubriek ‘Waar doet ze het van?’”

Geef een reactie

