Persoonlijk

Bezwaar ZW , hoe nu verder?

Gisteren bij UWV geweest voor de hoorzitting bezwaar. Gesprek met de arts gehad hij heeft een kort lichamelijk onderzoek gedaan.
Door die stomme testjes, nu nog meer pijn.
Hij heeft nog geen beslissing genomen, daar krijg ik later schriftelijk bericht van.

Ik weet dat fibromyalgie door het UWV vaak niet erkend word. Bij mijn WIA beoordeling in 2013 is het niet eens meegenomen in de beslissing. Dus ook nu verwacht ik er niet teveel van.
Tijdens het gesprek werd me wel duidelijk wat zijn visie op fibromyalgie is.
“fm gaat over als je ouder wordt.”
“veel bewegen en sporten, dan word het wel minder”
“je kan niks kapot maken in je lijf, want er is fysiek niks mis”

Tja, dat je moet blijven bewegen snap ik ook wel, want ‘rust roest’. Maar er is natuurlijk wel een verschil in de manier van bewegen/sporten.
(in warm water)Zwemmen,(korte stukjes)wandelen en rustig fietsen zijn bijvoorbeeld wel goed voor behoud van spieren en conditie, maar bijvoorbeeld hardlopen, wielrennen en krachttraining weer niet. (in ieder geval bij mij)
Tijdens de revalidatie die ik in 2013 heb gehad, werd wel duidelijk dat ik toch echt op mijn grenzen moet letten en die niet (te vaak) moet overschrijden. Revalidatie is niet voor niks stopgezet i.v.m. overbelasting.

In afwachting van de beslissing van het bezwaar, ben ik dus betergemeld (bepaalde functies/22,14%, zoals vastgesteld wia beoordeling 2013)

Dit houd in dat ik vanaf 17 november geen ziektewetuitkering meer heb, maar weer WW. Ik had nog maar recht op 12 dagen WW, dus dat is sinds 2 december ook afgelopen.
Dus vanaf 3 december volledig WWB (bijstand). Qua geld maakt het geen verschil, want we hadden al een WWB aanvulling, maar wel qua rechten en plichten.

Heb in ieder geval weer een sollicitatieplicht, maar waar moet ik nu op gaan solliciteren? En welke werkgever neemt mij nu aan?
CV heb ik in ieder geval bijgewerkt, ga vacatures zoeken en sollicitaties wegdoen. We zullen zien wat er op mij pad komt.

Ik heb ook nagevraagd of het mogelijk is dat ik overstap naar de collectieve zorgverzekering via de gemeente (zeer uitgebreid, met korting), maar doordat er een oude schuld nog is bij de huidige zorgverzekeraar, kan ik niet overstappen en ook geen aanvullende verzekering afsluiten.
Dit houd dus in dat ik minimaal de aankomende 3 jaar alleen een basisverzekering kan hebben en dus niet naar een fysio of andere therapeut kan.
Baal hier behoorlijk van, niet dat een therapeut de klachten weg kan nemen, maar toch wel enigszins verlichten.

2 thoughts on “Bezwaar ZW , hoe nu verder?”

Geef een reactie

