Elaiza

Bijna 1 jaar borstvoeding

Volgende week is ze alweer 1 en dus ook 1 jaar borstvoeding!

Dat ik borstvoeding ging geven wist ik al vanaf het begin van de zwangerschap. Niet alleen omdat het in principe het beste is voor een je kindje, maar ook vanwege de kosten van flesvoeding.
Ik was er dan ook van overtuigd dat het wel zou lukken, want daar heb je je borsten toch voor? Ik had daarom ook niet eens voor de zekerheid een pak voeding in huis gehaald.

Ik ben pro borstvoeding, maar ik ben niet anti flesvoeding. Integendeel, ik vind het super dat er een goed alternatief is voor mama’s die geen borstvoeding kunnen, mogen of willen geven. De kindjes groeien toch wel, ongeacht welke melk ze krijgen. Dus mama’s moeten lekker doen waar ze zich zelf goed bij voelen.
Ik heb zelf het geluk gehad zo goed als zonder medicatie te kunnen, anders had ik wel moeten stoppen met de borstvoeding.

Door slechte begeleiding in het ziekenhuis en de 1e 2 dagen thuis, ging het (nog) niet zo goed. Elaiza viel teveel af , ruim 7%, ook waren haar luiers niet goed(kristallen).
In het ziekenhuis werd ze ’s nachts helemaal niet aangelegd, want ik moest rusten en eerste 24 uur was niet nodig.
Door het afvallen / uitdrogen moest ik zo snel mogelijk gaan kolven en bijvoeden met flesvoeding.
De kolf heb ik voor een week gehuurd, daarna heb ik er zelf 1 gekocht (lees: mijn man is die gaan kopen)
De verloskundige had een kleinverpakking flesvoeding bij zich, dus die hoefde we niet gelijk te halen.

Ik moest de eerste dag elke 3 uur voeden, nakolven en flesje van minimaal 30ml nageven (gekolfd + poedermelk), daarna dagelijks de flesjes verhogen met 10 ml. Flesje door middel van fingerfeeding gegeven.
De derde dag kreeg ik een nieuwe kraamhulp, die me veel beter begeleid heeft. ze hielp me met goed aanhappen. Op haar aanraden gaan voeden met een tepelhoedje (i.v.m. kloven/platte tepels).
Op dag 4 begon de borstvoeding echt goed op gang te komen en kon ik zelfs al 40/50ml nakolven. Voor het einde van de kraamweek, was ik alweer gestopt met het bijgeven van flesvoeding en kreeg ze volledig borstvoeding (live en flesje).

Achteraf gezien weet ik nu dat die 7% helemaal niet zoveel was. Ik ben bevallen in het ziekenhuis met ruggenprik en vochtinfuus. Mijn linkerbeen was ook veel dikker door al het vocht (en op linkerzij moeten liggen tot het persen ivm hartslag).
Hierdoor is het logisch dat ze wat meer afvalt dan bij een bevalling zonder infuus. Als ik eerder had geweten wat ik nu weet, had ik waarschijnlijk geen flesvoeding gegeven en niet op de klok gevoed, maar vaker aangelegd en vanaf dag 1 nagekolfd.

Kort nadat de kraamzorg weg is gegaan, ben  ik gestopt met de aantal voedingen bijhouden en niet meer op de klok, maar op verzoek gaan voeden. Ik voelde me hier prettiger bij en de voedingen gingen ook beter hierdoor.

Na ongeveer 4 weken hebben we haar ’s nachts in haar eigen kamer gelegd in plaats van in de wieg bij ons op de kamer. We hadden het vermoeden dat ze iedere keer van ons wakker werd. Ook was de temperatuur op haar eigen kamer beter en kon bij ons gewoon het raam weer open ’s nachts.
De eerste paar nachten zette ik een wekker om haar te voeden, maar al snel sliep ze gewoon 6 uur door.

Mijn streven was zo lang mogelijk borstvoeding geven, maar in ieder geval 3 maanden.
Nadeel van de borstvoeding is ook dat ik mijn pijnmedicatie niet kan gebruiken. Er zijn ook heel veel dagen geweest dat ik die eigenlijk ook echt wel nodig had. Maar ik probeerde het iedere keer uit te stellen en nam ik alleen paracetamol/ibuprofen als het echt niet te houden was.
Na een aantal maanden kwam ik erachter dat mijn medicatie in principe wel ‘veilig’ zou kunnen zijn. (Zaldiar = Tramadol/paracetamol) De medicijn classificatie van Thomas Hale
Ik heb het 1 keer geprobeerd, maar 1 tablet in plaats van 2. Gevolg : Elaiza werd suf en sliep 6 uur aan een stuk. Dat was dus eens maar nooit weer.

Na ongeveer 4 maanden ben ik begonnen met afbouwen van het tepelhoedje. Ik vond het iedere keer maar weer een geklooi en geklieder. Aangezien stilliggen tot het verleden tijd behoorde en ze het ook vaak weg sloeg, om daarna niet meer te willen drinken. Het duurde een week of 2 voor ze snapte dat ze ook zonder kon drinken en dat dat zelfs beter ging.

Alleen weigerde ze sindsdien ook ineens de fles.
Omdat ze toch bij oma of bij papa ook moest kunnen drinken, heb ik een oefentuitbeker gekocht voor haar (nuby, met zachte tuit)
Die was wel leuk, maar echt drinken deed ze er nog niet mee. Toch iedere dag blijven proberen (ook gewoon flesje) en na een tijdje ging ze toch wel drinken uit de fles, maar dan wilde ze het wel zelf doen!
Nu drinkt ze uit alles, als we niet opletten heeft ze zelfs de bierflesjes te pakken.

Eigenlijk ging de borstvoeding vanaf dat ik kon stoppen met het tepelhoedje, steeds makkelijker. Ik heb buiten de kraamweek ook geen kloven meer gehad en ook geen spruw.
Alleen in de periodes dat ze tandjes krijgt wat minder. Dan bijt ze behoorlijk. Pijnlijk, maar dat is iedere keer maar even, dus wel te overzien.

De laatste 2 maanden wordt ze ook ’s nachts weer geregeld wakker en dus ook weer (1-3) nachtvoedingen. Met geluk slaapt ze 2 nachten per week door. Totaal drinkt ze gemiddeld nog zo’n 8 keer per dag.

Het valt me op als ik berichten lees op Facebook (borstvoedingsgroepen) of blogs omtrent borstvoeding, dat er vanuit de omgeving van moeders vaak commentaar komt op het wel of niet lang voeden. Gelukkig heb ik hier zelf niet echt mee te maken.
Ik krijg echt zelden de vraag/opmerking “Geef je nou nog steeds borstvoeding!?”
Opvallend is wel dat degene die het wel vragen, voornamelijk artsen/verpleegkundige zijn. (CB/UWV)

Ik krijg eigenlijk vaker rare blikken en opmerkingen, bij wat ze wel en niet mag eten.
Ik wil zo lang mogelijk geen suikers en zout geven. Dus geen appelsap, ranja, diksap, snoep, chocopasta enz. Dat vind ik allemaal nergens voor nodig, als ze wel iets willen geven, kunnen ze water, een mandarijn of rijstwafel o.i.d. geven, vind ze superlekker.
Ok, tuurlijk heeft ze met sinterklaas ook een paar pepernoten gehad en soms mag ze van mij bij oma een babykoekje., maar over het algemeen krijgt ze het nog niet.

Tot wanneer we nog doorgaan met de borstvoeding weet ik niet, dat mag ze zelf bepalen, al denk ik dat het nog wel een poos duurt voor ze het niet meer wil.

4 thoughts on “Bijna 1 jaar borstvoeding”

  1. Wauw, ik vind het heel moedig van je dat je dat zo lang al doet! Maar als het allemaal vlot verloopt, waarom dan niet natuurlijk.. Vind je het niet lastig dat je nog zo vaak moet voeden ’s nachts? Ik zou kapot zijn in jouw plaats..

    Like

    1. Vind het soms wel lastig ja, zou makkelijk zijn als ml het kon doen. Oververmoeid ben ik toch al (door de fibro) dus wat dat betreft weinig verschil.
      Scheelt natuurlijk ook veel dat ik overdag gewoon thuis ben en als ze in de middag gaat slapen, kan ik dus ook gaan slapen. Al doe ik dat niet heel vaak

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

