Gezondheid

Bekken/rug klachten lang na de bevalling

Maandag kwam ik onderstaand bericht tegen op de site van de Telegraaf.

Naweeën bevalling pijnlijk

door René Steenhorst

LEIDEN – Eén op de tien jonge moeders in Nederland kampt ruim twee jaar na de geboorte van hun kind nog altijd met pijn van de bevalling. Dat melden wetenschappers van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC).

Zes procent van deze vrouwen ondervindt soms dagelijks ernstige restverschijnselen van de ’baringspijn’. Veel moeders uit deze groep worden daardoor regelmatig geconfronteerd met arbeidsverzuim of het niet kunnen meedoen met alledaagse dingen. In Nederland worden per jaar nu tussen 175.000 en 180.000 baby’s geboren.

Klachten

De Leidse anesthesiologen en verloskundig onderzoekers bestudeerden de late gevolgen van de bevalling bij bijna 500 Nederlandse vrouwen. Zij schrokken van het hoge percentage aanhoudende pijn na het ter wereld brengen van een kind.

,,Het gaat in veel gevallen om niet-aflatende pijn vanuit het bekken, lage rugpijnen en ook buikklachten, zeg maar het totale gevoelsgedeelte dat bij de bevalling is betrokken”, zegt hoogleraar anesthesiologie prof. dr. Albert Dahan, ook expert in de behandeling van chronische pijn.

Samen met Liv Freeman, Johanna Middeldorp, Philomeen Weijenborg en Eveline van Dorp, artsen van de afdeling verloskunde en anesthesiologie van het Leidse universiteitscentrum, bestudeerde Dahan de pijnervaringen van jonge moeders, die zowel via de ’natuurlijke weg’ als per keizersnede hun baby hadden gekregen. Hun bevindingen verschenen zojuist in het Amerikaanse wetenschapstijdschrift Journal of Pain Research.

Schade

Dahan: „De groep met aanhoudende baringspijn heeft ook dikwijls last van depressie en angstige klachten. Er is veelvuldig bezoek aan de huisarts. De klachten beïnvloeden het dagelijkse functioneren, bijvoorbeeld ook tijdens seksualiteit.”

Zowel een natuurlijke bevalling als een keizersnede laat zware sporen na in het onderlichaam van de vrouw: er is vaak aanzienlijke schade aan weefsels, ook huidzenuwen en spieren zijn beschadigd geraakt.

De Leidse onderzoekers zeggen van plan te zijn in een nieuwe studie de oorzaken van late baringspijn beter te doorgronden „teneinde ook te begrijpen hoe klachten te voorkomen zijn”.

Bron : Telegraaf


Ik had tijdens de zwangerschap al heel veel rug/bekken klachten, maar ik dacht dat dat deels ook kwam door de Fibromyalgie. heb al jaren problemen met rug/heup/bekken.Tijdens de zwangerschap heb ik heel veel op mijn rug geslapen, iets wat ik sinds de bevalling niet meer kan. Ik kan nu echt alleen nog maar pijnvrij op mijn rechterzij liggen.
Zodra ik langer dan 5 minuten op mijn rug lig, krijg ik pijn in mijn heup/bekken, die uitstraalt maar mijn linkerbeen. Zodanig dat ik niet meer om kan draaien. Buiten de pijn voelt mijn been dan heel erg zwaar (net als met de ruggenprik). De rugpijn begint ook op de plek van de ruggenprik.
Ik had al wel eens eerder gehoord dat rugpijn een vaak genoemde kwaal is na een bevalling met ruggenprik, dus ik ging er vanuit dat het vanzelf wel weer minder zou worden.Alleen zijn we nu bijna 13 maanden verder en ik heb nog steeds net zoveel last, zo niet meer, van mijn rug/bekken.
Het gekke is dat zolang ik Elaiza in de draagzak heb, ik geen last van mijn rug heb. De band van de draagzak drukt dan precies op die plek in mijn rug. Als ik wat langer heb gelopen, moet ik ook echt zittend de draagzak uitdoen, anders zak ik door mijn benen, zodra ik de heupband losklik. Al zak ik sowieso wel geregeld door mijn benen na een stuk gelopen te hebben, of na lang zitten.
Eigenlijk moet ik er weer eens terug mee langs de huisarts, maarja die kan niet veel meer doen dan me doorverwijzen naar een fysio  en/of weer zware pijnstillers voorschrijven.
Fysio krijg ik niet vergoed, of het moet weer een revalidatietraject zijn. Zware pijnstillers wil ik niet en kan ook niet met de borstvoeding.
Ik had eigenlijk niet verwacht dat er zoveel vrouwen (1 op de 10) nog zoveel last van  ‘baringspijn’ zouden hebben 1 a 2 jaar na de bevalling. Ik ken er eigenlijk maar 1 die nog wel eens last heeft van de rug (plek ruggenprik).
Iemand van jullie die dit herkend?

3 thoughts on “Bekken/rug klachten lang na de bevalling”

  1. Hallo Linda,
    ik herken het zeker en behoor zelf ook tot deze groep gelukkigen! Ik had ook voor mijn zwangerschap altijd al rugpijn en daar is bekkenpijn bij gekomen. Mijn zoontje is nu anderhalf en ik heb nog steeds last. Ik raad je aan om eens een goede bekkenfysiotherapeut te bezoeken. Eentje die jou ook inwendig kan onderzoeken (dat doen de meesten niet). Zo zouden jouw klachten bijvoorbeeld kunnen duiden op een overactieve bekkenbodemspier en kom daar maar eens achter als je alleen van de buitenkant wordt gecheckt. Het trainen (sterker maken) van je bekkenbodem werkt in dit geval averechts. Neem eens een kijkje op http://www.pelvicpain.nl (en de links naar andere sites die hier staan vermeld). Ik ben bij deze kliniek dingen te weten gekomen over mijn lichaam die ik heel graag 15 jaar eerdere had willen weten!

    volgende week wijd ik in mijn eigen blog ook een artikel aan bekkenpijn, waarin ik een aantal dingen deel die nog weinig bekend zijn over het bekken.

    Ik wens je veel sterkte en hopelijk heb je er wat aan! groetjes, Suzanne

    Liked by 1 persoon

    1. Thanks, ik zal eens kijken op die site.
      Al is (bekken)fysio voorlopig niet mogelijk (financieel).Ik heb door de jaren heen diverse oefeningen gekregen van de fysio, die me nu enigszins helpen en verder is het proberen niet over mijn grens heen te gaan.

      Ben benieuwd naar je artikel volgende week, ga het zeker lezen.

      Like

      1. Wat balen is dat toch he als de financiën je ook nog eens belemmeren. Mochten de financieren middelen er wel weer zijn dan raad ik je nogmaals zeker aan je hier eens te lagen diagnostiseren. Veel sterkte.

        Like

Geef een reactie

