Gezondheid

Zorgkosten zwangerschap & bevalling

Ik had het al een aantal bedragen voorbij zien komen en eerlijk gezegd schrok ik niet eens van die bedragen, aangezien ik mijn eigen zorgkosten van dat jaar al gezien had. Ik kijk sowieso elk jaar mijn zorgkosten na. Ik heb ze er maar eens bij gepakt en alles opgeteld.
De totale zorgkosten rond mijn zwangerschap en bevalling zijn €8904,83
Nu is dat bedrag wel inclusief alles, dus ook de bijkomende zorgkosten (CTS behandeling, röntgen,eigen bijdrage)

Mijn zorgverhaal in het kort:

  • Ik heb de eerste echo (7 weken) bij de verloskundige gehad, de 3 echo’s standaard in het echocentrum. Geslachtsbepalende echo was ook bij de verloskundige, maar die heb ik kado gekregen.
  • In de laatste week van de zwangerschap ben ik een aantal keer in het ziekenhuis geweest voor een CTG en extra echo’s i.v.m. verminderde beweging. Een dag voor de bevalling ben ik bij de gynaecoloog geweest voor te strippen en datum eventuele inleiding te plannen.
  • Ik wilde heel graag thuis bevallen, dus was onder begeleiding van de verloskundige. Na uren rugweeën en trage vordering ontsluiting in het ziekenhuis bevallen. Nazorg wel gedaan door verloskundige.
  • Kraampakket kreeg ik niet van de verzekering (geen aanvullende verzekering), maar ik heb een volledig kraampakket bij elkaar gevonden via een Facebook gratis af te halen groep.
  • Ziekenhuisbevalling incl. ruggenprik, vacuümpomp, beide nacht moeten blijven, omdat ze na 18:00u geboren is.
  • Ik heb de 1ste 2 dagen maar halve dag kraamzorg gehad, daarna volledig.
  • Tijdens mijn zwangerschap kreeg ik carpaal tunnel syndroom, waarvoor ik diverse keren bij de neuroloog ben geweest. Hiervoor ook diverse onderzoeken en behandelingen heb gehad.
  • Een week na de bevalling ben ik bij de huisarts geweest ie me doorverwees voor een röntgen foto van mijn knie. Ik was namelijk toen mijn vliezen braken uitgegleden en op mijn knie terecht gekomen. Hier een flink pijnlijke en dikke knie aan overgehouden. Huisarts wilde een breuk uitsluiten. Gelukkig was het alleen zwaar gekneusd en was het na een week of 5 zo goed als over.
  • al vroeg in de zwangerschap last van bekkenpijn/ bekkeninstabiliteit, daardoor ziektewet. Ook zou ik daarvoor eigenlijk naar een bekkenfysio moeten.

 

Overzicht van de kosten :

Kraamzorg:
Inschrijving             € 42,08
Intake                        € 63,12
kraamweek              € 1610,64 (incl eigen bijdrage €145,55)

Echocentrum:
Termijnecho           € 42,02
20 weken echo       € 158,91
Liggingsecho          € 35,02

SHL:
2x bloedprikken    € 30,83

Verloskundige:
Totaal                        € 1284,32

Gynaecoloog:
CTG/echo/consult €  641,26
Bevalling ZH           € 2661,79

Medipoint:
Hulpmiddelen        € 140,05

Neuroloog:
Consult/EMG          €  344,03
Consult/EMG          €  350,73
2x Pijnblokkade     €  725,36
operatie 1 hand      € 721,88

Zo zie je maar, iedere bevalling is anders en heeft een ander kostenplaatje. Er is ook veel verschil tussen ziekenhuizen, verloskundigen en kraamzorg.

 

Geef een reactie

