Gezondheid

6 maanden na CTS operatie

Inmiddels is het ruim 1,5 jaar geleden dat ik carpaal tunnel syndroom kreeg en is het bijna 6 maanden geleden dat ik ervoor ben geopereerd.

Ik was al gewaarschuwd door de neuroloog , dat er een kans was dat (een deel) van de klachten blijvend zouden zijn. Dit omdat de cts ernstig was en er lang overheen is gegaan voor ik de juiste behandeling had gehad (operatie).
Als een CTS (of ieder andere zenuw beknelling) te lang duurt, dan kan er blijvende zenuwbeschadiging zijn.

In cts 1 , cts 2cts 3 kun je het volledige verhaal lezen.

De klachten na de operatie zijn heel langzaamaan wel afgenomen, maar nog steeds niet weg. Ik hoefde alleen terug te komen bij de chirurg als er geen verbetering zou zijn. Ik ben dus niet meer terug geweest. Eerlijk gezegd heb ik ook helemaal geen zin om terug te gaan.

De specifieke klachten van het carpaal tunnel syndroom zijn gelukkig wel ver weg. Soms heb ik nog tintelingen.
Alleen ik blijf last houden van het litteken, al ga ik er wel vanuit dat het steeds een beetje minder gaat worden. Litteken is nu ook minder dik dan 3 maanden geleden.

Naast de FM ben ik ook (deels) hypermobiel. Sinds de CTS weg is, ben ik niet meer hypermobliel in mijn polsen.
Links is het alleen behandeld met spalk en injectie. Die pols kan ik nu gewoon normaal bewegen/buigen (45 graden).

Rechts is een ander verhaal. Ik heb dan wel geen klachten meer van de CTS, maar ik ben nog steeds behoorlijk beperkt. Buigen tot 25 graden (naar achteren), kracht is nog niet volledig hersteld, schrijven/typen/kleuren geeft snel kramp in duimmuis/pols.
Koken en dan vooral het snijden met (koks)messen gaat bijna niet. Het handvat drukt dan op het litteken.
Vaak wordt de pols ook rood en dik op de plek van het litteken. Ik doe dus alsnog teveel.

Nu heb ik ook wel eens gelezen, dat mensen met FM langzamer herstellen van operaties. Misschien dat er dan toch een link is met mijn FM?
Litteken van de knip (bevalling) voel ik ook nog geregeld. (vooral met koud weer)

Voorlopig blijf ik het litteken masseren en probeer zoveel mogelijk te doen om de kracht weer terug te krijgen in mijn hand.

Zijn er meer mensen die zolang last bleven houden van littekens?

3 thoughts on “6 maanden na CTS operatie”

Geef een reactie

