Persoonlijk

Hoe introvert ben ik eigenlijk?

Een tijdje terug kwam ik een vragenlijst tegen over introversie op de blog van Marion

Ik vond het wel een leuke test om eens in te vullen, zodat jullie mij beter leren kennen. Ik ben namelijk behoorlijk introvert!

Oorspronkelijk is deze vragenlijst een test uit het boek van Susan Cain: Quiet: the power of introverts in a world that can’t stop talking. De dames van 2wmn vertaalde deze test naar het Nederlands. Het idee van de vragenlijst is eenvoudig; hoe meer je jezelf herkent in deze stellingen, hoe introverter je waarschijnlijk bent. Als je jezelf bijna niet herkent in deze stellingen, dan ben je waarschijnlijk extravert.

Is het belangrijk? Nee, helemaal niet. Ik vind het gewoon leuk om te weten.

1. Ik geef de voorkeur aan één-op-één gesprekken boven groepsactiviteiten.

Liefste 1 op 1. Dan kan ik me voor alles eromheen afsluiten. Bij groepsactiviteiten, kan ik me niet goed concentreren, ivm de vele prikkels.

2. Ik verkies me schriftelijk uit te drukken boven mondeling.

Ja zeer zeker, al vind ik schriftelijk ook moeilijk. Ik denk dan heel erg na over wat ik schrijf. Dit geld ook zeker voor mijn blog, ik kan niet zomaar even een stuk typen, ik lees alles een aantal keer na, verbeter veel en haal vaak ook hele stukken weg.

3. Ik hou ervan om alleen te zijn.

Ja , ik vind het heerlijk om alleen te zijn. heerlijk rust en doen waar ik zelf zin in heb. Ik zou ook makkelijk dagenlang binnen kunnen zitten, zonder iemand te zien of te spreken.  Al zijn dit soort moment zeldzaam sinds dl geboren is.

4. Het lijkt alsof ik minder geef om rijkdom, bekendheid en status dan mijn leeftijdsgenoten.

De 3 dingen die ik absoluut niet belangrijk vind. Ik ben gelukkig met wat ik heb.

5. Ik hou er niet van om over koetjes en kalfjes te praten, ik hou van gesprekken met diepgang over onderwerpen die me aan het hart gaan.

Over het algemeen klopt het wel ja. Ik heb vaak zoiets van ‘als je niks nuttigs te vertellen hebt, kun je beter je mond houden.’

6. Mensen zeggen dat ik een goede luisteraar ben.

Wisselend, ik kan heel goed luisteren, maar het ligt er ook echt aan wie en vooral waarover er gepraat word. Als het langdradig word bijvoorbeeld of een totaal niet boeiend onderwerp, luister ik nog wel, maar dwaal dan heel snel af met mijn gedachten.

7. Ik neem niet graag grote risico’s.

Nee, ik hou het liever bij het zekere.

8. Ik hou van werk waar ik me in kan storten zonder veel gestoord te worden.

Zeker, ik wil het dan zo snel mogelijk en zo goed mogelijk doen. Als ik gestoord word ben ik mijn concentratie kwijt en dan kan ik  net zo goed op een ander moment helemaal opnieuw beginnen.

9. Ik hou ervan om verjaardagen met een klein gezelschap te vieren, met bijvoorbeeld één of twee goede vrienden of familieleden.

Ik vier mijn eigen verjaardag eigenlijk niet. Meestal komt schoonfamilie wel langs en een goede vriend en vriendin. Daarna ben ik vaak al gesloopt en ben ik blij dat er weer rust in huis is.

10. Mensen beschrijven mij als mild en zachtaardig.

Denk het wel ja. Al ben ik heel erg van de kat uit de boom kijken, ben vaak ook erg stil, waardoor het voor anderen ook wel moeilijk is om mij te doorgronden.

11. Ik hou er niet van mijn werk te laten zien of te bespreken met anderen voordat het af is.

Ligt eraan waar ik mee bezig ben, soms kan een andere kijk op iets wel prettig zijn tussendoor.

12. Ik hou niet van conflicten.

Nee geen conflicten, een goede discussie soms wel.

13. Mijn beste werk ontstaat als ik alleen ben.

Zeker, gaat ook alles veel sneller.

14. Ik denk meestal na voordat ik spreek.

Ik denk vaak iets teveel na voor ik spreek, al ligt het heel erg aan met wie ik een gesprek voer.

15. Ik voel me uitgeput als ik te veel onder mensen ben geweest, ook al heb ik me uitstekend vermaakt.

Ja zeker, ben dan echt gesloopt en heb barstende koppijn. Voor ik dan kan slapen, moet ik eerst even tot mezelf komen. Vaak even tv kijken, spelletje doen of kleuren.

16. Ik neem niet graag de telefoon op, maar laat mensen mijn antwoordapparaat of voicemail inspreken.

Niet alleen niet graag opnemen, ik bel ook zelden. De enige die ik wel regelmatig bel is ml, al app ik die ook vaker dan dat ik bel.

Ik heb al wel eens geopperd in om bij mijn mobiel alleen een internet abonnement af te sluiten, bellen doe ik toch zelden.

17. Als ik moest kiezen dan doe ik een weekend liever helemaal niets, dan dat ik mijn hele weekend vol gepland heb met activiteiten.

Aangezien ik doordeweeks ook thuis ben, vind ik het wel lekker om in het weekend wel wat dingen gepland te hebben. Zou ik heel de week hebben moeten werken, dan ben ik in het weekend het liefste gewoon thuis.

18. Ik hou er niet van om meerdere dingen tegelijk te doen.

Dit lukt mij over het algemeen nog wel redelijk, zolang er niemand om me heen is. Maar ik heb dan ook jaren in de horeca (keuken) gewerkt.

19. Ik kan me gemakkelijk concentreren.

Nee absoluut niet, ik ben heel erg snel afgeleid. De laatste jaren zelfs nog veel erger geworden. Tot een aantal jaar geleden kon ik makkelijk een boek lezen, terwijl ml voetbal keek of aan het gamen was. Nu kom ik niet eens meer verder dan pagina 1.

20. Als ik les krijg, dan geef ik de voorkeur aan lezingen boven workshops.

Ik heb dan al wel een aantal jaar geen les meer gehad, maar :

Dit is echt afhankelijk van het onderwerp. Sommige dingen zijn makkelijker te volgen met een lezing dan andere. Maar ik zou een lezing weer liever online volgen dan in een zaal (ivm de vele prikkels)

 

Hoe zit het met jou? Ben jij voornamelijk introvert of extravert of zit je er een beetje tussenin?

 

Liefs Linda

1 thought on “Hoe introvert ben ik eigenlijk?”

Geef een reactie

