Elaiza

Consultatiebureau 18 maanden

Donderdag was het weer zover, we hadden om 13.oou een afspraak bij het consultatie bureau.

Ondanks dat het vrij warm was heb ik in plaats van de wagen, de draagzak gepakt. We waren ook een beetje aan de late kant vertrokken, omdat ik pas wilde gaan als de ergste regenbui voorbij was. Dus ik wilde wel een beetje doorlopen. Aangezien ik al 2 dagen veel trappen aan het lopen ben en aan het sjouwen, voel ik het nu behoorlijk aan mijn spieren. Misschien toch slimmer geweest om de wagen te pakken.

Daar aangekomen , waren we de enige. Lekker rustig. Eerst even wegen/meten en even spelen.20160623_130007

Ze was minder aangekomen/gegroeid als ik verwacht had (of er is niet goed gemeten vorige keer), aangezien ze in die 4 maanden tijd wel weer een kledingmaat groter heeft en voor mijn gevoel toch echt wel meer dan 300gr is aangekomen.

Daarna bij de verpleegkundige binnen. Het was een nieuwe, of in ieder geval hadden wij haar nog nooit gehad.
Ik had Elaiza op de tafel gezet en ze was gelijk druk bezig met de blokjes te stapelen, in en uit het bakje te halen, ermee gooien, volop kletsen enz.

Ondertussen besprak ik met de verpleegkundige de VVE indicatie.  Omdat wij beide laag opgeleid zijn (vmbo/mbo) (omdat we gewoonweg niet verder wilden leren vroeger) , komt ze in aanmerking voor de voorschool. Hier had ze eigenlijk al eerder voor aangemeld moeten worden schijnbaar, maar er is niiet eerder iets over gezegd tegen ons. (behalve bij het huisbezoek, toen ze net geboren was)
Dan kan ze dus als ze 2,5 jaar  is 3 dagdelen (10 uur) per week  (gratis) naar de voorschool. Ik krijg hier tussen de 20 en 24 verder bericht over.
Als ze die indicatie niet zou hebben, zou ze met 2 of 2,5 jaar een aantal dagdelen naar de peutertuin gaan. (voor minima met Bredapas is dat €10.00 p/m voor 2 dagdelen)

Daarna naar de curves gekeken. Zoals je ziet, buigen ze iets af. Ik kreeg het advies om maar veel volle kwark en roomboter op peperkoek te gaan geven, zodat ze aankwam.
Dat ben ik dus niet van plan, volle kwark en roomboter krijgt ze sowieso al wel, maar met mate. Ze eet goed, geeft zelf aan als ze klaar is of meer wil en ze is gezond. Ze zal haar energie wel ergens anders voor gebruikt hebben, bijv. lopen wat ze pas sinds vorige maand echt doet. Ik maak me er niet zo druk om verder.

 

Blijf het alleen wel stom vinden dat er zo’n groot verschil is tussen de curve van het CB (nu -1 lijn) en de WHO curve (0 lijn)  (die eindelijk weer online is op Borstvoeding.com)

Daarna heeft ze gekeken of Elaiza 2 blokje kon stapelen, met een bal kon gooien en of ze de bal op kon rapen door te bukken. Ook gekeken of ze er lichamelijk goed uitziet. Was allemaal prima, alleen heeft ze wat uitslag op haar been, ik vermoed van muggenbulten, mocht het erger worden ga ik ermee naar de huisarts.

Lijstje op de pc moest ook weer ingevuld worden.

Een aantal dingen eerst controleren…

  • Oh ze eet volgens Rapley methode, ok. Eerste vraag daarna : Eet ze al met de pot mee? …….
  • Borstvoeding is niks over gevraagd, ben het eigenlijk zelf ook vergeten te zeggen. Denk dat ze ervan uit is gegaan dat ze dat niet meer krijgt.
  • Heeft ze al (kinder)ziektes gehad, buiten de HMV (dec ’15)?  Nee, op een verkoudheidje na (hier was ze best verbaasd over)
  • Zegt ze al 3 woordjes? oja , ik denk het wel he?…..denk dat ze er in de 10 minuten dat we binnen waren al 10x meer heeft gezegd
  • Of ze de wc al interessant vond en of we al aan potjestraining begonnen waren. Ja, heb ik in huis, echt oefenen nog niet. Staat sinds kort in de douche, ze gaat er wel opzitten , maar ze gebruikt het meer als spetterbakje onder de douche. Ze wil wel steeds mee naar de wc en er zelf ook op zitten en doortrekken. Ook wil ze een wc papiertje om te poetsen. Wil er van de zomer wel mee beginnen, maar dat ze het al vragen bij CB , verbaasde me. Eigenlijk vind ik het best vroeg om ermee te beginnen, ze is net 1,5 en loopt net een maand.

 

Weer helemaal goedgekeurd dus, ze loopt voor met haar ontwikkeling, we moesten alleen haar gewicht in de gaten houden, want ze mocht wel wat meer aankomen.

Over een half jaar de volgende afspraak.

 

Liefs Linda

 

 

 

1 thought on “Consultatiebureau 18 maanden”

Geef een reactie

