tags

De borstvoedingstag

Een tijdje geleden bedacht Simone de Borstvoeding tag en ik las hem bij Malou. Ik vind tags altijd leuk om te lezen en in te vullen.

melk
Bron : Woordkunsten.nl

 

Geef je borstvoeding of heb je borstvoeding gegeven?

Ik geef alweer 18 maanden borstvoeding. Nu nog zeker zo’n 6 voedingen per dag en vaak nog een slokje tussendoor.

Gaat het voeden makkelijk of moeilijk?

In het begin ging het niet zo makkelijk, het kwam niet snel genoeg op gang (dl was teveel afgevallen) Ik heb toen bij iedere voeding moeten nakolven. Nadat ik tepelhoedjes had laten halen (ivm vlakke tepels) ging het stukken beter. Sindsdien gaat het voeden makkelijk.

Vind je het fijn of een noodzakelijk kwaad?

Ik vind het wel fijn, anders was ik allang gestopt. Ook is het wel makkelijk, ik kan zo de deur uitlopen met haar, zonder na te hoeven denken of ik wel genoeg voeding bij me heb. Ook ’s nachts is het makkelijk. De eerste weken sliep ze nog bij ons op de kamer, ik hoefde haart alleen maar uit haar wieg te halen en kon zelf verder dutten tijdens de voeding.

Nu doe ik dat in de ochtend nog steeds. Zodra ze wakker wordt , haal ik haar uit bed en leg haar bij ons. zij kan drinken en eventueel tv kijken en ik dut nog even een uurtje verder.

dutje na voeding (6 maanden)
dutje na een voeding (6 maanden)

Vooraf inlezen of een voorlichtingscursus?

Geen van beide, ik had er eigenlijk helemaal niet bij stil gestaan dat het ook wel eens niet goed zou kunnen gaan. Waardoor er dus op dag 2 (met kerst) snel een kolf gehuurd moest worden en ik moest bijvoeden met flesvoeding en op dag 3 tepelhoedjes laten halen.

Had ik me wel ingelezen, dan had ik al op voorhand kunnen regelen dat de kolf gehaald werd, zodra ik bevallen was. Ook had ik dan geen flesvoeding hoeven geven.

Zoogcompressen, tepelhoedjes, zalfjes en/of andere hulpmiddelen?

Tepelhoedjes heb ik de eerste 3-4 maanden wel gebruikt, anders hapte dl niet goed aan. Steeds meer geprobeerd zonder, wat lastig was, want ze wilde niet zonder drinken. tot ze ineens goed aanhapte zonder, ik heb ze toen gelijk weggelegd en niet meer gepakt.

Zoogcompressen heb ik het eerste half jaar gebruikt, laatste maand eigenlijk alleen nog ’s nachts. Toen werd het zomer en vond ik het veel te warm en vervelend om met soft bh te slapen. Aangezien ik ook een waterdichte hoeslaken had (gekocht voor de bevalling i.v.m. vruchtwater) heb ik die weer op bed gelegd, mocht ik dan alsnog lekker, was in ieder geval mijn matras niet nat. Hoeslaken is zo gewassen.

Kolven of live voeden?

Ik heb de eerste 6 maanden wel geregeld gekolfd. In het begin om de borsten goed leeg te krijgen (ivm gebruik tepelhoedjes) en om een voorraadje op te bouwen.

Verder altijd live gevoed. Tot ze een jaar was gaf ik voor wij zelf naar bed gingen nog een droomvoeding. Nu wordt ze heel soms ’s nachts nog wakker.

Kolf Sisi baby
Kolven (Sisi baby)

Rustig voeden in het openbaar of ietwat krampachtig verstopt?

In het begin vond ik het wel wat lastig, maarja als ze honger heeft heeft ze honger, dus heb me er snel overheen gezet. Ik probeer wel rekening te houden met de kleding die ik aanheb. Meestal 2 lagen, zodat ik discreet kan voeden. maar ik ga haar niet afdekken. Nu drinkt ze alleen nog buitenshuis als we een hele dag weggaan. Bijvoorbeeld op de boot.

Voeden voor bepaalde tijd of zien hoe ver je komt?

Ik wilde minimaal 3 maanden voeden, maar dat werd al snel 6 maanden. Inmiddels zie ik wel hoe ver we komen, al wil ik tegen dat ze 2 jaar wordt wel gaan afbouwen naar max. 1 of 2 voedingen.


Het leukste aan borstvoeding geven is..

Met hondje (15 maanden)
Samen met hondje (15 maanden)

Ik vind de rustmomentjes wel heel prettig, dan kan ze ook zo heerlijk komen kroelen. Ook de pretoogjes die je tijdens een voeding aankijken. Of na een voeding of gewoon een paar slokjes zegt ze : Mjam mjam.  Laatste tijd moeten vaak haar knuffels ook meedrinken.

Minder leuk aan borstvoeding geven is..

De stuwing, al heb ik daar nu geen last meer van.

Het kolven vond ik ook niet leuk, pasgeleden nog moeten doen, omdat ze een nachtje weg was en het deed gewoon zeer. Denk dat het ook de laatste keer was dat ik de kolf nog gebruik. Bij een volgend logeerpartijtje kolf ik wel met de hand of ik sla het over.

Ook is het voor papa wel een nadeel , dat hij haar niet naar bed kan brengen. Ze drinkt zichzelf in slaap, al is ze de laatste tijd nog wel wakker als ik haar in bed leg (wel doezelig). Bij oma is het geen probleem, die kan haar daar zo naar bed brengen. Aan de andere kant is het voor hem ook even een rustmomentje, in dat half uurtje dat ik boven ben kan hij een dutje doen op de bank.

Welke tip of wat voor advies zou je andere borstvoedende mama’s mee willen geven?

-Mocht het niet lekker op gang komen, schakel op tijd hulp in. Ik had een hele fijne kraamhulp (na dag 3) die mij goed heeft geholpen. Maar niet iedere kraamhulp kan dat. Schakel in dat geval een lactatiekundige in.

-Niet op de klok voeden, maar op verzoek. Dat heeft mij heel veel rust gegeven.

-Ik zie vaak voorbij komen, dat je op tijd moet beginnen met oefenen met flesjes. Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Doordat ik heb moeten bijvoeden (flesvoeding en gekolfd) zijn wij al na 4 dagen met een flesje begonnen. Tot ze 3 maanden was heeft ze geregeld een flesje gehad (verschillende flessen) en dat ging allemaal prima, zelfs ik kon haar makkelijk een fles geven i.p.v. live voeden. TOT ze ging drinken zonder tepelhoedje, vanaf dat moment accepteerde ze geen fles meer. Omdat ikwel wilde dat ze melk dronk als ze een middagje bij oma was, ben ik met 4 maanden gaan oefenen met een Nuby oefenbeker (soort tuitbeker, met zachte tuit) Dit ging een beetje, al knoeide ze de helft over zicht heen. Daarnaast blijven proberen met een flesje (kruidvat). In de wipstoel in ligstand, kon ze uiteindelijk zelf de fles leegdrinken. Sindsdien  was een fles weer goed.

-Volg je gevoel, ga niet door met voeden als je je er niet prettig bij voelt. Voel je niet schuldig als het niet lukt, met flesvoeding worden baby’s ook groot.

Een blije mama is een blije baby!

 

Geef jij borstvoeding of heb je borstvoeding gegeven?

Geef een reactie

