Gezondheid

Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker

In april ben ik 35 geworden en dus kreeg ik dit jaar voor de tweede keer de oproep voor het bevolkingsonderzoek binnen.

Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker

Alle vrouwen van 30 tot en met 60 jaar krijgen elke 5 jaar een uitnodiging voor het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker. Het onderzoek gebeurt via een uitstrijkje. Doel is baarmoederhalskanker vroeg op te sporen. Vaak kan zelfs al een voorstadium van baarmoederhalskanker worden ontdekt. Door het vroeg ontdekken van afwijkingen is de kans groter dat behandeling succes heeft.

U ontvangt de uitnodiging van Bevolkingsonderzoek Zuid of van uw huisarts. U kunt zelf een afspraak maken met uw huisarts. In bijna alle praktijken maakt een vrouwelijke assistent het uitstrijkje.

Bron: www.bevolkingsonderzoekzuid.nl

Uitnodiging

Op het moment dat ik de brief binnen kreeg was ik net zwanger. Ik had dus netjes op de achterkant ingevuld dat ik zwanger was met de vermoedelijk uitgerekende datum en de brief terug gestuurd. Ik zou dan 6 maanden na de uitgerekende datum weer een nieuwe oproep krijgen.

Zoals jullie weten is deze zwangerschap geëindigd in een missed abortion. Bij de laatste afspraak met de  gynaecoloog op 29-4-2016 is bevestigd dat ik een volledige miskraam had gehad.
Een paar dagen later (3-5-2016) viel alweer de nieuwe oproep op de mat!
Ik snap best dat het belangrijk is om tijdig een uitstrijkje te laten maken, maar hier stond mijn hoofd nu toch echt niet naar. Ik heb de brief dus ook een hele tijd weggelegd.

 

Afspraak maken

Zo’n 4 weken geleden heb ik toch maar eens de telefoon gepakt en de huisarts gebeld om een afspraak te maken. Dit wilde ik al een aantal weken doen, maar het kwam er steeds maar niet van. Of het was te laat om te bellen, of ik kon geen oppas regelen enz.

De dag dat ik belde, was ml thuis dus dat kwam mooi uit.
Maar de eerstvolgende mogelijkheid was 6-9-2016! 
Euhm, dat is pas over 3 weken! Het was heel druk . (spreekuur van de assistente is alleen in de middag en denk niet elke dag)
Aangezien ik dan rond mijn menstruatie zou zitten heb ik het nog maar een weekje later gepland.

 

Het uitstrijkje

Voor mij is het niet de eerste keer. 1 keer eerder voor het bevolkingsonderzoek, maar ik heb ook een uitstrijkje laten maken vlak voor ik een spiraal heb laten plaatsen (jaren geleden). Ook heb ik wel eens een uitstrijkje laten maken voor een SOA test.

En toch zie ik er erg tegenop. Dit heeft ook te maken met het feit dat ik sinds de miskraam meer last heb van mijn ovulatie/menstruatie. (navelpijn? ,buikpijn, pijn in bekken enz) Binnenkort ook maar eens bespreken met de huisarts. Eerst maar even de uitslag van het uitstrijkje afwachten.

Uitstrijkje bij baarmoederhalskanker
Bij een uitstrijkje neemt de arts cellen af van het slijmvlies op de grens van de binnenbekleding en buitenbekleding van de baarmoederhals.

Een uitstrijkje wordt gemaakt tijdens een inwendig onderzoek. U neemt daarvoor plaats op een gynaecologische stoel met voet- of beensteunen. Eerst brengt de arts  een speculum in. Dit is een instrument waarmee hij in de vagina en baarmoedermond kan kijken. Een ander woord voor speculum is eendenbek of spreider. Daarna haalt de arts met een speciaal borsteltje cellen van de baarmoedermond af en brengt deze over in een potje met vloeistof.
Het uitstrijkje duurt ongeveer 10 minuten. Sommige vrouwen vinden het uitstrijkje vervelend, maar het doet meestal geen pijn. Door het aanraken van de baarmoedermond kan er na het onderzoek wat bloed uit uw vagina komen. Dat  kan geen kwaad.

Bron: Kanker.nl

Uitstrijkje tijdens borstvoeding

Hmm, zit ik binnen bij de assistente , eerst het formulier invullen.
“Oh je geeft nog borstvoeding, dan mag het niet.”
Vertelde haar al dat ik niet beter wist dan dat het gewoon mocht (ook volgens RIVM site) Ze heeft het aan collega gevraagd en stukje uitgeprint van internet (andere huisartspraktijk).
” Nee , mag niet. Pas als je 6 maanden gestopt bent. Bel tegen die tijd maar voor een nieuwe afspraak.”

Ik kan dus buiten die ene site nergens terugvinden dat het niet mag, dus heb ik een mail gestuurd naar Bevolkingsonderzoek Zuid. Ik zou niet weten waarom het niet zou mogen.
Zodra ik antwoord heb, zet ik het er hier bij.

Reactie 16-9-2016
De richtlijn van het RIVM is een half jaar te wachten na de bevalling. In het verleden was het inderdaad zo dat het ook werd afgeraden om een uitstrijkje te laten maken tijdens het geven borstvoeding. Deze richtlijn is veranderd, het is nu wel mogelijk om een uitstrijkje te laten maken als u nog borstvoeding geeft. Indien de assistente vraag 13 (lactatie) invult, wordt hier in het laboratorium rekening mee gehouden.

De uitslag

Binnen 3-6 weken krijg je de uitslag per brief. Mochten er afwijkingen gevonden zijn, dan krijg je eerst een telefoontje van de huisarts.

Uitslag uitstrijkje

Het uitstrijkje gaat naar een laboratorium. De laborant onderzoekt de cellen onder de microscoop. Hij kijkt of er afwijkende cellen zijn en zo ja, hoeveel.

Voor de beoordeling van het uitstrijkje van de baarmoederhals worden 2 beschrijvingen gebruikt:
De uitslag volgens Papanicolaou. Dit wordt de Pap-uitslag genoemd. De Pap-uitslag loopt van 1 tot 5. Hoe hoger het cijfer, hoe meer afwijkend het uitstrijkje,

  • Pap 0: niet goed te beoordelen. Er wordt een nieuw uitstrijkje gemaakt
  • Pap 1: normaal. Nieuw uitstrijkje over 5 jaar.
  • Pap 2: enkele afwijkende cellen. Nieuw uitstrijkje over 6 maanden (als dan weer 
  • Pap 2 en HPV positief: verwijzing naar gynaecoloog)
  • Pap 3a: licht afwijkende of matig afwijkende  cellen. Nieuw uitstrijkje na 6 maanden. Als dan opnieuw afwijkend en HPV positief, verwijzing naar gynaecoloog
  • Pap 3b – Pap 5: verwijzing naar de gynaecoloog.

Bron : Kanker.nl

 

Liefs Linda

Geef een reactie

