dagboek, recepten

Gezondere frietjes

Zoete aardappel, wortel en aardappel ovenfrietjes

Afgelopen week bij Aldi zoete aardappels gehaald. Eigenlijk eten we die nooit.
Wel eens eerder gehaald en gekookt voor Elaiza.
Eerste keer ging het redelijk goed weg, maar tweede keer wilde ze het niet meer. Aangezien dat al een jaar geleden is, toch maar weer gehaald.
Wortels waren bij de AH in de aanbieding, meestal maak ik er peejestamp (voor de niet Bredanaars Hutspot) van.
Gewone aardappel erbij gedaan, voor het geval Elaiza het niet lekker zou vinden. Aardappels zijn normaal altijd goed

Dit keer wilde ik er frietjes van maken.

Gewassen, geschild en gesneden. Gaat mij niet meer heel gemakkelijk af, maar gelukkig heb ik goede messen. Dat scheelt al heel veel.

Gekruid met (klein beetje) zout, peper, paprikapoeder, knoflookpoeder en olijfolie.
Daarna op bakpapier in de oven op 200gr.
Na 15 minuten alles even gehusseld.

Ik had nog een paar vissticks in de vriezer liggen. Ik weet dat deze ook in de oven kunnen, maar e blijven toch echt het lekkerste als ze in de roomboter in de pan gebakken worden.

Na een half uurtje heb ik de frietjes vlak onder de grill in de oven gedaan. Temperatuur op het hoogste en alleen de grill stand. Ze waren namelijk wel gaar, maar alles behalve knapperig. In 10 minuten tijd een paar keer gehusseld en er toen maar uitgehaald.

8

Voor mezelf heb ik er nog extra zout op gedaan en Zaanse mayonaise erbij (niet zo gezond, maarja).
Frietjes waren nog steeds niet knapperig , maar de smaak was wel goed.

Jammer genoeg heb ik echt alleen voor mezelf gemaakt, want Elaiza wilde het niet. Ze heeft met moeite een stukje van alles op. Daarna nog wel een klein danoontje en banaan gegeten.

Ze was ook erg moe en zei bij aan tafel gaan al dat ze niet wilde eten, maar naar bed wilde. Probeer het binnenkort nog wel een keer, hopelijk dan wel knapperig!

Iemand een tip om de frietjes knapperig te krijgen?  Of heb ik gewoon de oven te laag gehad en/of door de olijfolie?

wp-1474719450962.png

2 thoughts on “Gezondere frietjes”

  1. Ik maak eigenlijk nooit reepjes van de aardappels, maar partjes. Deze doe ik zo’n 25 tot 30 minuten in de oven op 225 graden. Dus eigenlijk maak ik niet echt frietjes, maar “gewoon” aardappeltjes. Ik doe er ook altijd olijfolie overheen met knoflook, kerriepoeder, peper, zout en rozemarijn. Wel heel erg lekker.

    Like

Geef een reactie

