Gezondheid, Persoonlijk

Als zwanger blijven moeilijker is dan zwanger worden….

Begin november zou ik eigenlijk uitgerekend zijn, alleen die zwangerschap was in april geëindigd in een missed abortion.
Die week kwam ik er ook achter dat ik weer zwanger was!

 

Verloskundige

Door de eerdere miskramen, kon ik er nog niet echt van genieten. 2 weken later bij de eerste echo bleek ook dat het waarschijnlijk weer niet goed was. Of ik was nog geen 8 weken, maar maximaal 6, of ik moest rekening houden met weer een missed abortion. Max. 6 weken zou in theorie kunnen, maar de kans was zeer klein, dus ik hield al rekening met een missed abortion.
Vorige week maandag hadden we een tweede echo, om er zeker van te zijn. Op deze echo was geen verschil te zien met die van een week eerder, dus ik ben gelijk doorverwezen naar de gynaecoloog voor de vervolg opties.
Vorige keer wilde ik het afwachten of het vanzelf op gang zou komen, wat ook gebeurde.
Nu wilde ik het niet afwachten, mede omdat het toch al zeker 3,5 week niet meer leefde.
De echo foto’s heb ik deze zwangerschap niet meegenomen naar huis.

Gynaecoloog

De donderdag erop had ik de afspraak bij de gynaecoloog. Dit keer moesten we naar Amphia Oosterhout i.p.v. Breda, waardoor ik oppas moest regelen voor Elaiza en we het aan schoonouders hebben verteld. Had dat liever wat later gedaan.

Gynaecoloog wilde wel eerst even zelf kijken, voor hij de opties ging bespreken. 1 blik op het scherm van de echo was genoeg voor hem om te zien dat het niet goed was. Echo zag er voor mij hetzelfde uit als de vorige 2.

Miskraam opwekken of curettage?

Daarna met hem de opties besproken. Hij adviseerde de tabletten (cytotec, misoprostol), omdat het maar klein was en ik dat thuis kon doen. Maar ik wilde dat liever niet. Lees veel dat dat erge bloedingen kan veroorzaken en gezien ik de laatste keer al heel hevig bloedde, durfde ik dat niet aan. Ook heb ik de tabletten eerder als maagbeschermer gehad bij diclofenac en ben daar goed ziek van geworden. Nu gebruik je ze dan wel anders, maar toch bang een heftige reactie te krijgen.
Er is dus een curettage besproken. Hiervoor kon ik gelijk door naar het Voorbereidingsplein.

Curettage

Ik had van de gynaecoloog een brief voor de prikpost meegekregen, om bloed te laten prikken voor ijzer en bloedgroep. Dit moest ik laten doen op de dag van opname.

Maandag 5-12 moest ik me om 7.15 melden nuchter bij Amphia locatie Langendijk.
Dus de wekker heel vroeg gezet (5 uur) n na een slechte nacht zat ik om 5.30 beneden aan de koffie,  want dat mocht nog tot 6 uur.

Ik was op tijd in het ziekenhuis,  maar de afdeling wist niet dat ik kwam,  stond wel op de OK lijst.
Eenmaal op de afdeling,  mocht ik me gelijk omkleden en werd de prikpost gebeld,  omdat er nog bloed geprikt moest worden. Ik was gepland om 8.30, lekker op tijd. Ook moest ik gelijk paracetamol slikken voor de napijn.

Op de afdeling en de OK nogmaals aangegeven dat ik borstvoeding geef en dus geen opiaten wil (anders mogelijk morfinepomp na OK).  Werd me wel weer verteld dat ik 1 voeding moet kolven en weggooien. Via www.borstvoeding.com en borstvoeding groepen op FB (anesthesie medewerker)  wist ik al dat het niet nodig was om te kolven,  zolang er geen opiaten gebruikt worden.

8.45 werd ik naar de OK gebracht. Eer ik onder narcose ging was het 9.00.
Rond 9.30 schrok ik wakker op de uitslaapzaal,  doordat ik mijn naam hoorde.  Kwartiertje later was ik weer terug op mijn kamer en kreeg ik een kop thee,  kort daarna kreeg ik mijn ontbijt.  Honger!
Ook wilde ze me weer paracetamol geven,  maar ik had nergens  last van en vond dat dus onzin. (ook al vrij snel na de vorige 2 paracetamol).
Tussen 12-13 mocht ik naar huis, er was mij eerst verteld dat de arts nog langs zou komen, maar die heb ik niet meer gezien. Alleen de verpleegkundige heeft de laatste controles gedaan.

Ons ma zou me op komen halen,  als ik haar gebeld had,  maar rond 12.45 hoorde ik ineens Elaiza.  “mama ophalen”. Waren ze met zijn drieën vast gaan rijden (wisten niet eens welke afdeling ik lag).  Dat was wel een leuke verrassing.

Thuis

Eenmaal thuis (rond 13.30) wilde Elaiza zoals verwacht gelijk drinken. Had haar voor ik wegging wel even wakker gemaakt voor een voeding,  maar normaal clustert ze s’morgens. Ook had ik 200ml uit de vriezer gehaald, zodat ze dat had als ze wakker werd.

Van mijn buik heb ik bijna geen last gehad,  begon ook op dag 2 pas heel licht te vloeien. Maar de rest van mijn lijf voelde aan of ik overreden was door een vrachtwagen. Combinatie van de spanning en fibromyalgie denk ik.  Dus warme douche,  rust en ibuprofen. Dinsdagmiddag zelfs 3 uur geslapen.
Woensdag voelde ik me lichamelijk al weer een stuk beter en ben ik begonnen aan de kerstversiering. Al deed ik wel weer teveel,  want tegen etenstijd kon ik amper nog op of neer.

Nacontrole

Voor nacontrole hoef ik niet meer langs te komen,  alleen bellen als er iets is.
Omdat het nu de 3e miskraam is,  wil ik wel naar de huisarts gaan. Buiten dat ik vanwege mijn leeftijd een grotere kans op miskraam heb,  zal er denk ik niet veel gevonden worden en zal het bestempeld worden al ‘pech hebben’.  Maar ik wil sowieso bloed laten prikken op vitamine/mineralen tekort.  Zodat ik kan zorgen dat dat allemaal goed op pil is voor ik eventueel weer zwanger word.  Ik verwacht een tekort op vit.  D en B12.  Foliumzuur (B11)  is waarschijnlijk ook niet goed,  krijg namelijk knallende koppijn als ik supplementen slik. Mocht suppletie voor een eventuele volgende zwangerschap niks uitmaken,  kan het wel helpen bij fibromyalgie,  dus sowieso goed om te laten nakijken.

 

Al met al ben ik toch blij dat ik gekozen heb voor de curettage.  Het is me heel erg meegevallen.  Bij een eventuele volgende keer (hoop het niet natuurlijk)  zou ik er zo weer voor kiezen.

Aankomende tijd eerst even verder herstellen en genieten van de leuke dingen die komen gaan, daarna zien we wel weer verder.

wp-1474719450962.png

3 thoughts on “Als zwanger blijven moeilijker is dan zwanger worden….”

Geef een reactie

