Elaiza

Uitspraken dreumes/peuter

Ik probeer een lijstje met uitspraken van Elaiza bij te houden. Meestal kom ik er wel aan uit wat ze bedoeld, maar vele anderen hebben er nog wat moeite mee.
Enig idee wat ze bedoeld met: “pak, bij bij bij,op bose, bij ” ?   Nee, lees dan even verder, antwoord staat ertussen:

Hieronder een greep van de afspraken van de afgelopen 2 maanden:

Nee mijn of ikke doen, eten, mama dinke : Tja, die zijn duidelijk toch haha

Mama helpen: en dan ook echt met alles willen helpen:was, afwas, koken, koffie zetten, poetsen/stofzuigen enz….

Ikke vies: wijst dan naar voor of achterkant luier

Ikke cee gaan, ikke poepen, cee klaar: als ze naar de wc wil of klaar is

sjone hoek aandoe / Sjone hoek aandoe bove, ikke tinkie/vies: Schone broek aandoen / Schone luier aandoen boven, ik heb gepoept.

ant wasse, tand vies: handen wassen, wil tanden poetsen

Toet oetsen: gezicht wassen

ces dienen, ces gefen, ces kijgen: centjes verdienen, centjes geven (bij kassa), centjes krijgen (als ze geld wil/krijgt)

“Mama jij klaar cee, ik moet poepen”…….om vervolgens mij van de wc af te willen trekken. Zet haar zodra ik klaar was op de wc, hoefde ze helemaal niet! Om natuurlijk 15 minuten later een volle luier te heb.

“Ikke stinkie laten, leuk he?” tja, scheetjes laten is heel erg grappig, ligt dan vaak ook echt in een deuk.

“nog een keer”

“ok doei, ikke weg, doedoei, ahoe, ikke weg, daag” Als ze weg wil, of als we buiten lopen, loopt ze vooruit. Ahoe = Houdoe

“Oma/Omi kregen” Na haar sinterklaas en haar verjaardag zegt ze dit bij een deel van haar kleding.

“even cijntjes geven” (haar medicijnen geven) Ze heeft een penicilinekuur gehad voor een te lang durende luchtweginfectie.

“jij doen, kan ik nie” de laatste week hoor ik dit wel erg vaak en dan vooral bij dingen die ze heel goed zelf kan. Als ik dan niet help gaat ze brullen.

“Mama vee aan doen nu” : tv aan

“Ïkke meer ete, ikke toettie”  Vreetzakkie af en toe, vooral vlees, peren, toetjes (meestal griekse yoghurt)

koude handen tegen me aan (haar voorkeur is tussen mijn borsten of in mijn zij)  “brr koud he hihihi”

“dank e wel” “dank” : dank je wel
“a lief”  :
2 betekenissen Ah lief of ah Alsjeblieft? en dan heel zielig kijken
“ikke/jij/papa/mama/pop Lieffie” 

 

Liedjes zingen:

Sinds een week of 2 is ze ook uit zichzelf liedjes aan het zingen. Vooral samen met haar Barbiepop . Hadden eerst niet door wat ze nou zei/zong.
“pak, bij bij bij,op bose, bij ” Oftewel: Klap eens in je handjes

“poessie mauw, poessie mauw” “poessie miauw, kom s auw, lekke mek jou, ijtebrij!” “poessie miauw, IJTEBRIJ”  Diverse varianten van Poesje mauw, vaak loopt ze zo achter de katten aan.

Padetoel, itte tippen,pillebeen, ippen,padetoel : Oftewel: op een grote paddestoel. Deze zingt ze niet uit zichzelf, maar wel mee.

Liefs Linda

 

 

 

3 thoughts on “Uitspraken dreumes/peuter”

Geef een reactie

