Gezondheid

Bloedonderzoek, toch reuma?

Afspraak huisarts

Een tijdje geleden weer eens naar de huisarts gegaan, omdat mijn pijnklachten weer aan het verergeren waren. Pijnmedicatie buiten paracetamol en ibuprofen mag en wil ik niet meer gebruiken (borstvoeding). Ik heb eerder een tijdje vitamine/mineralen supplement gebruikt en daar had ik een licht positieve reactie op. Voordat ik daar echt mee verder ging , wilde ik bloed laten prikken, zodat ik wist waarvan ik een tekort had en wat en hoeveel ik aan supplementen zou moeten nemen.

Ik kreeg de indruk dat de huisarts er niet geheel achter stond. Hij is van mening dat je niet zo makkelijk een zodanig tekort kan hebben, dat je er zoveel klachten van ondervind. Als je gezond en gevarieerd eet, krijg je genoeg binnen. Omdat ik een allergie voor veel fruit heb, flinke hoofdpijn krijg bij inname foliumzuur (zwangerschapswens) en al jaren reuma achtige klachten, vulde hij toch heel veel in op het prikformulier.
O.a. B12, foliumzuur, vit D, ijzer, schildklier en reuma waardes zijn geprikt.

Uitslag bloedonderzoek

Doordat het weekend en 2 vrije dagen van de huisarts, duurde het wat langer voor ik de uitslag had. Ik had gelijk gevraagd of ik de uitslag ook op papier kon krijgen. Aan de telefoon werd me gelijk verteld dat Vit. D wat aan de lage kant was en dat ze voor de rest even moest overleggen met de arts. Zou het me uitleggen als ik het formulier op kwam halen.

Einde van de middag ben ik het formulier met de uitslag op gaan halen. Huisarts kwam net langs de balie gelopen en sprak me aan. Ik moest niet schrikken van de uitslag, maar ik moest wel even een afspraak maken om het te bespreken. 1 van de reuma waardes was namelijk verhoogd. (anti-CCP)

verkleind
Deel van de uitslagen

Nu schrik ik niet snel van de uitslag, ik wist immers waar op getest werd, alleen had ik een andere uitslag verwacht.
Mijn verwachting was een lage B12 en D3 waarde en bij de reuma waardes had ik niks verwacht, aangezien die nog nooit verhoogd geweest zijn, ondanks de reuma klachten (o.a. daarom ook diagnose FM)

Echter mijn B12 waarde was goed, zelf aan de hoge kant (volgens reguliere richtlijnen). Cholesterol en schildklier hadden een iets afwijkende waarde, maar niet zorgwekkend.

Maar de Vit. D3 was niet een beetje aan de lage kant, maar heel laag. De waarde was 30, terwijl het minimaal 50 moet zijn, maar beter 75 of hoger! Nu kom ik in de winter niet heel veel buiten en maak je ook geen D3 aan, maar in de zomer ben ik heel veel buiten. Dus ik had een hogere waarde moeten hebben.

Bespreking uitslag

2 dagen nadat ik het formulier op had gehaald, had ik een afspraak met de huisarts.

Voor de D3 schreef hij gelijk 2 recepten uit. 6 weken lang 1 ampul van 25.000iu p/w en voor dagelijks tabletten van 800iu. Met de tabletten mag ik dus nooit meer stoppen.

Verder wilde hij me spreken i.v.m. de afwijkende reuma waarde. (anti-CCP)

Gezien mijn lange historie van klachten en nu deze waarde, wil hij dat ik toch nog een keer naar de reumatoloog ga. De waarde was niet heel erg verhoogd, maar ik had op een dag laten prikken dat ik bijna (voor mijn doen dan) geen klachten had. Mogelijk had die waarde dus veel hoger geweest op een slechte dag.

ACPA of anti-CCP test

ACPA of anti-CCP is een auto-antistof tegen het lichaamseigen eiwit CCP. Als u een positieve uitslag op de anti-CCP test heeft in combinatie met gewrichtsontstekingen, dan is de kans dat er sprake is van reumatoïde artritis groot.
De anti-CCP-test wordt ook wel gebruikt om reumatoïde artritis in een vroeg stadium op te sporen. De antistoffen kunnen namelijk al enige jaren aantoonbaar zijn voordat u klachten heeft. Dankzij de informatie uit een anti-CCP-test kan soms dus al in een vroeg stadium met een gerichte behandeling worden begonnen.
Er bestaat een kans dat de uitslag op de anti-CCP test negatief is, maar dat u toch reumatoïde artritis heeft. Uw arts kan dan een andere bloedtest uitvoeren, bijvoorbeeld de reumafactortest. Bij sommige mensen met RA zijn er namelijk geen anti-CCP antistoffen in het bloed aantoonbaar, maar kan de reumafactor wel worden aangetoond.

Bron : Reumafonds.nl

Reumatoloog: 

Vrijdag ochtend heb ik dus een afspraak bij de reumatoloog. Ik ben benieuwd.

Liefs Linda

1 thought on “Bloedonderzoek, toch reuma?”

  1. Pingback: Life by mama Linda

Geef een reactie

