Gezondheid

Afspraak reumatoloog 

Gisteren had ik na jaren weer een afspraak bij de reumatoloog. Omdat het weer lang geleden was, moest ik van te voren een formulier invullen en kreeg ik een uitgebreid gesprek.

Zoals ik hier al vertelde, had ik een afwijkende reuma waarde in mijn bloed, waarvoor ik doorverwezen ben.

Brr koud

Omdat het aan de andere kant van de stad is en ik het te koud vond, besloten om niet op de fiets te gaan, maar met de bus. Eerst dochter naar oma gebracht, daarna door naar de bus. De bus regeling is weer veranderd, waardoor ik nu moest overstappen, was eerst rechtstreeks.  45 min later stond ik in het ziekenhuis.

Afspraak om 10.00

Het was redelijk druk en bloedheet in de wachtkamer, maar ik was vrij vlot aan de beurt gelukkig.

Bij de reumatoloog eerst mijn verhaal gedaan en wat vragen beantwoord.
De huisarts had de verwijzing rechtstreeks naar het ziekenhuis gestuurd, met daarin in het kort de reden van verwijzing “verhoogde reuma waardes”1, maar hij had niet de uitslagen van het bloedonderzoek bijgevoegd.

Toch handig voor de reumatoloog om te weten welke waardes verhoogd zijn en met hoeveel!

Ik had de papieren meegenomen, dus zo kon de reumatologe toch zien wat er onderzocht was en wat de uitslag was.

Ze gaf een korte uitleg over de reumafactoren in het bloed.
Als er een reumafactor gevonden wordt, wil dat niet zeggen dat je reuma hebt of het ooit zal krijgen.
Het is alleen een indicatie dat je het kan krijgen. Maar ook als de reumafactor niet gevonden wordt heb je kan om ooit reuma te krijgen.

Oftewel, die reumawaarde zegt helemaal niks!

 

Omdat ik eerder was geweest, heeft ze daar ook naar gekeken. Wat blijkt, er is in 2013 helemaal niet op reumawaardes geprikt. (ging ik wel van uit, aangezien ik toen wel bloed heb laten prikken)

Toch knap dan dat ze toen de diagnose Fibromyalgie hebben gesteld ( een reuma diagnose die je pas krijgt als al het andere uitgesloten is!)

Laatste bloedmeting (op anti-ccp)  is in 2009 geweest, toen was deze 22 (ook al licht verhoogd dus).

Ook heeft ze nog een kort lichamelijk onderzoek gedaan, wat een stuk minder pijnlijk was als de laatste keer.

Voorlopige conclusie

Aangezien ik wel pijnlijke gewrichten/aanhechtingen/spieren heb, maar geen gewrichtsontstekingen en geen zwellingen, acht ze de kans klein dat het reuma is.
Al wil ze me wel voorlopig even onder controle houden, dus over een paar maanden nog een keer terug. Mochten ik intussen wel ontstekingen/zwellingen krijgen, moet ik wel eerder weer een afspraak maken.

Ik moest nog een keer bloed laat prikken, maar dan op beide reumafactoren. Ook moest ik even foto’s laten maken van mijn handen, want dat was nooit eerder gedaan.

Volgende week heb ik een bel afspraak voor de uitslag.

Alles bij elkaar ben ik ruim een uur in het ziekenhuis geweest en ben ik eigenlijk nog niet veel wijzer.

Liefs Linda

2 thoughts on “Afspraak reumatoloog ”

Geef een reactie

