Breda

Nieuwe Mark geeft centrum Breda nieuwe aanblik

Een tijdje geleden deelde ik al een stuk over de plannen van de Gemeente Breda m.b.t. het doortrekken van de nieuwe Mark. Zie 1 & 2.

Gisteren was er een presentatie van de plannen door de Wethouder en deskundigen aan de Gemeenteraad.

Er waren in het begin 2 plannen, wel of niet bevaarbaar. Het College van B&W kiest voor bevaarbaar. Lijkt mij ook het meest logisch, want wat heb je eraan dat je de Mark doortrekt als je er niet kan varen?

De kosten liggen rond de 25 miljoen. Een hoop geld, maar ik denk dat het doortrekken van de Mark wel heel goed is voor de stad. Nog meer toerisme en watersport.

De verdiepte Nieuwe Mark ter hoogte van hotel Nassau. © Gemeente Breda
Bron Foto: De verdiepte Nieuwe Mark ter hoogte van hotel Nassau. © Gemeente Breda

Bron: BndeStem

BREDA – Het doortrekken van de Nieuw Mark gaat de westkant van de Bredase binnenstad de komende jaren een heel nieuwe aanblik geven. Met name het zuidelijk deel van de Seeligkazerne ondergaat een metamorfose omdat de rivier daar op zijn breedst wordt en bij hoogwater in oppervlakte kan verdubbelen.

Dat bleek maandagavond bij een presentatie van de plannen aan de gemeenteraad door wethouder Alfred Arbouw en enkele deskundigen. Het college van B en W kiest nadrukkelijk voor de verdiepte variant, waarbij de Nieuwe Mark bevaarbaar wordt voor kleine boten.

De kosten voor deze variant worden geraamd op 25 miljoen euro, wat in lijn ligt met eerdere schattingen. Wat het zou kosten om de Nieuw Mark onverdiept aan te leggen – zoals tien jaar geleden is gebeurd bij het eerste deel – is niet bekend gemaakt.

Vast

Het college gaat de raad alléén de verdiepte variant voorleggen. Op 27 juni komt het voorstel eerst in een commissievergadering aan de orde. Op 13 juli neemt de raad een besluit. De keuze voor het tracé zelf ligt overigens al vast.

De Nieuwe Mark werd in 2008 al voor een deel aangelegd langs de Markendaalse weg. Dat stuk – van de Tolbrug tot aan de Karnemelkstraat – is ondiep. Daarom is er ook een hoogteverschil met de Haven, wat zichtbaar is door de waterval onder de Tolbrug.

Maandag werd een animatie getoond over hoe de rivier er moet gaan zien. De waterval onder Tolbrug verdwijnt. Het water daalt daar naar het niveau van de Haven zodat bootjes door kunnen varen. Het huidige deel van de rivier krijgt een kade waar mensen kunnen wandelen.

Rooi Pannen

Het nieuw aan te leggen deel gaat achterlangs de bebouwing van de Markendaalseweg. Links is de achterkant van onder meer het oude UWV-gebouw (dat plaats maakt voor een nieuw appartementencomplex). Rechts is het noordelijk deel van de Seeligkazerne, dat in 2018 wordt betrokken door de school Rooi Pannen.

Daarna gaat de rivier verder over het terrein van Seelig-zuid om uit te komen in de singel nabij de Vredenburchsingel. Op Seelig-zuid (dat uiteindelijk een stadspark moeten worden) worden de oevers breder en vlakker zodat mensen er kunnen recreëren en er bij hoogwater ruimte ontstaat voor wateropvang.

Als de gemeenteraad akkoord gaat, wordt als eerste fase in 2018 waarschijnlijk gestart met de aanleg van de rivier langs het Seelig-noord terrein.

Kijk voor meer foto’s op BndeStem
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s